Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine Başvuru

Oca2017

Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine Başvuru

Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ile İlgili Yanlış Bilinenler Nelerdir?

AİHM ile ilgili yanlış bilinenler:

–  AİHM ile Avrupa Birliği arasında hiçbir organik bağ yoktur. AİHM Avrupa Konseyinin yargı organıdır. Avrupa Birliğinin yargı organı ise Avrupa Adalet Divanıdır.

–   AİHM sadece tazminat istenen bir mahkeme değildir, verdiği kararlar eda hükmünde değildir. AİHS’e aykırılığı belirleyen tespit mahkemesidir.

AİHM’e Başvuruda Davalı

​Avrupa İnsan Hakları hükümlerine aykırı eylemi, eylemsizliği ya da işlemi yapan ve aynı zamanda Avrupa Konseyi üyesi olan ve AİHM’e bireysel başvuru hakkını tanımış taraf devlettir. Devlet dışında gerçek ve tüzel kişilere karşı AİHM’e başvurulamaz. 1987 yılından beri Türkiye bu özellikleri haizdir.

AİHM’e Başvuruda Davacı

Temel hakların ihlaline maruz kalan gerçek kişi, özel ve tüzel kişi ve kişi toplulukları davacı sıfatını haiz olabilir. Başvuracak kişinin ihlaline maruz kaldığı ülkenin vatandaşı olma zorunluluğu yoktur. Hatta vatansızlar dahi başvuruda bulunabilir. Ulusal hukukumuzdan farklı olarak başvuru için reşit olma mümeyyiz olması koşulu aranmamaktadır.

Başvurunun Temel Şartları Nelerdir?

​- Devlet tarafından yapılan bir müdahale ya da eylemsizlik olmalıdır. Yapılan müdahale ve eylemsizliğin Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’de güvence altına alınmış olması gerekmektedir.

– Başvurucunun haksız bir mağduriyeti ve zararı olmalıdır.

– Aleyhine başvuru yapılacak olan devletin iç hukuk yollarının tüketilmiş olması gerekmektedir.

– Başvuru yollarının tüketilmiş olmasından itibaren altı ay içerisinde başvuru yapılmalıdır.

Başvuru Süreci

Belirli başvuru formu ile başvuru yapılır. Resmi diller Fransızca ve İngilizcedir. İlk başvuru Türkçe yapılabilir ancak resmi dilde başvuru yapılması halinde başvuru süreci yaklaşık bir yıl kısalmaktadır. İç hukuk yollarının tüketilmiş olduğuna ilişkin kararlar başvuru formuna eklenerek, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin hangi maddelerinin ihlal edilmiş olduğuna ilişkin özet şeklinde bir açıklama yapılır.

AİHM Kararlarının Niteliği ve Bağlayıcılığı

​AİHM hak ihlalini tespit eden bir karar verir ancak verilen bu karar haksız işlemi ya da eylemi ortadan kaldırmaz. Eğer ki, zarar mevcut ise maddi veya manevi tazminata hükmeder.

AİHM’in icra komitesi Avrupa Konseyi Bakanlar Kuruludur. Bu organ ilgili devlete karara uyması için siyasi baskı yapar. Karara uymayan devlet bu konseye şikayet edilir. Karara uymama halinde son yaptırım konseyden çıkarımdır.

AİHM Başvurusunun Kabulü ve Tazminatın Tahsil Usulü

​Elde edilen tazminat kararı ulusal hulkuktaki gibi icraya konu olamaz. Tahsil için  T.C. Dışişleri Bakanlığı Avrupa Konseyi ve İnsan Hakları Genel Müdürlüğü makamına dava numarası ve  ilgili AİHM kararı ile yazılı başvuru yapılır.

Ocak,2017